torstai 4. marraskuuta 2010

The Monster Ball konserttiarvostelu Helsingin Sanomissa

Supertähti esiintyi myös meikit poskilla

Julkaistu: 15.10.2010 lehdessä osastolla Kulttuuri





Mikko Aaltonen
Lady Gagan show oli sekoitus popkonserttia, gay-henkistä kabareeta,
 musiikkiteatteria ja stand-upia.
Lady Gagan show oli sekoitus popkonserttia, gay-henkistä kabareeta, musiikkiteatteria ja stand-upia. 


Toista kertaa Suomessa esiintynyt Stefani Germanotta alias Lady Gaga tarjosi keskiviikkona Helsingin areenassa ikimuistoisen shown, joka oli omalaatuinen sekoitus popkonserttia, gay-henkistä kabareeta, musiikkiteatteria ja spontaania stand-upia.
Omituisilla puvuillaan tasaisin väliajoin kohahduttava Gaga vaihtoi konsertin aikana asukokonaisuutta yli kymmenen kertaa.
Suurin osa vetimistä oli sellaisia, että kolmosen ratikassa satunnaisen matkustajan päällä ne olisivat herättäneet epäilyjä kantajansa mielenterveyden tilasta.
Muoti ja musiikki olivat vain yksi elementti Lady Gagan Monster Ball -showssa. Esityksen eräänlaiseksi punaiseksi langaksi nousi yleinen provosointi ja teini-ikäisen fanikunnan itsetunnon kohotus. Tähti vertasi itseään Jeesukseen ja huusi: "Olette kaikki syntyneet supertähdiksi ja teistä voi tulla ihan mitä vaan, jos haluatte sitä tarpeeksi. Haluan, että kun poistutte täältä, ette rakasta enemmän minua, vaan itseänne."
Uskonnollisen tematiikan hyödyntäminen on provosointiin taipuvaisilla poptähdillä toki vanha temppu ja tuttua jo Gagan kilpasiskon Madonnan 1980-luvun konserteista. Gagan friikkiys oli kuitenkin rajumpaa: Teeth-kappaleen aikana Gaga pulikoi kotikaupunkinsa New Yorkin Central Parkiksi muunnettujen lavasteiden suihkulähteessä, josta pulppusi verta ja kohosi Kristus-patsas. Tekoveri valui Gagan aukiviilletystä kaulasta bikinien sisään.
Loppuunmyydyn Areenan 11000 hengen yleisö katseli ja kuunteli vuoronperään hiirenhiljaa sekä estottomasti suosiotaan osoittaen. Tuntui, että tässä todellakin saattaa olla poptähti, jollaista ei ole aikaisemmin nähty.
Pienen paradoksin tarjosi se, kuinka konservatiivista Gagan popmusiikki on verrattuna hänen hahmonsa ja show'nsa räikeyteen. Tämä on todennäköisesti täysin harkittua. Jos valtavirran disko-elektrona pääosin jytkynyt musiikki olisi ollut yhtään haastavampaa, kokonaisuus olisi saattanut olla suurille massoille liian vaikeasti nieltävää.
Nyt esitykseen oli saatu voimaa juuri kontrastien avulla. Musiikin helppouden ja show'n rienaavuuden ristiriita sekä Gagan oman hahmon yliluonnollisuuden ja toisaalta inhimillisyyden vuorottelu jaksoivat pitää mielenkiinnon yllä koko kaksituntisen ajan.
Illan koskettavinta hetkeä ei koettu elektrojyskeen ja paljaan pinnan tahdittamissa turboahdetuissa tanssinumeroissa, vaan kun Gaga istahti meikit levinneenä ison flyygelin ääreen ja kertoi tarinan edesmenneestä isoisästään.
"Isoisäni ei olisi pitänyt kaikesta tästä seksistä ja nahasta, jota showssani on, mutta hän olisi pitänyt siitä, että esiinnyn ja soitan musiikkia teille."
Tämän jälkeen hän esitteli konsertin ainoan maistiaisen ensi vuonna ilmestyvältä Born This Way -albumilta, 1980-lukulaisena aikuisrockina kajahtaneen You And I -kappaleen. Näiden yksin akustisesti tulkitsemiensa kappaleiden aikana Gaga kuin ohimennen näytti, ettei hän ole vain tuotettu ja muovinen pop-tuote, vaan myös aito muusikko, joka hallitsee tilanteen silloinkin, kun tukena ei ole bändiä, pataljoonallista tanssijoita ja rekka-autolastillista härpäkkeitä.
Liekehtivän flyygelin ääressä toinen tekoripsi repsottaen istunut Gaga ei näyttänyt enää yliluonnolliselta supertähdeltä, vaan lähes tavalliselta parikymppiseltä, joka on vilpittömän hämillään saamastaan huomiosta.
Kun hän säesti itseään hieman kömpelösti flyygelillä, kävi mielessä että Madonna olisi edes uransa alussa tuskin ottanut samanlaista riskiä paljastamalla yhtä täydellisesti oman inhimillisyytensä.
Sen voimin Gaga saattaa vielä porskuttaa ilmeisimmän esikuvansa ohi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti