lauantai 1. syyskuuta 2012

Born This Way Ball konserttiarvostelu Helsingin Sanomissa

Gaga maksoi potut pottuina 
 

Popin uusi supertähti leikittelee Madonnan tavoin uskonnon, seksin ja väkivallan kuvastolla.

Julkaistu: 29.8.2012  lehdessä osastolla Kulttuuri
 

Lady Gaga kuvattiin viime viikolla Tallinnassa. Konserttia ei saanut kuvata, joten kuva on otettu vieressä olevasta rakennuksesta. Kuva: KARLI SAUL SCANPIX


Lady Gaga on esikuvansa ja nykyisen kilpailijansa Madonnan tavoin fiksoitunut korviaan myöten uskonnollisen symboliikan, seksuaalisen kuvaston ja väkivallan ilmenemismuotojen erilaisiin yhdistelmiin.
Heti Gagan kolmannen Suomen-konsertin toisessa kohtauksessa simuloitiin seksiä, jonka jälkeen Gaga ampui aktin toisen osapuolen. Tämän jälkeen hän siirtyi synnyttämään uutta elämää jättimäisestä, puhallettavasta naisen alavartalosta, johon heijastuivat hetkeksi kasvot, jotka näyttivät aivan Madonnalta.
Lady Gaga maksoi ”isosiskon” kaksi viikkoa sitten olympiastadionilla nähdessä show’ssa syytämät Gaga-pilkat takaisin korkojen kera.

Popin kuningattaren ja ensimmäisen perintöprinsessan suurimmat erot puolestaan korostuivat show’n musiikillisessa annissa sekä Gagan entistäkin tiiviimmässä vuorovaikutussuhteessa faneihin.
Kyvykkäänä tulkitsijana Gaga ei tukeutunut taustanauhoihin, vaan lauloi livenä suurimman osan kappaleista. Hän myös säesti sähköpianolla itseään soolonumerossa, joka tarjosi esimakua tulevalta The Artpop -albumilta: simppelin melodian varaan rakennettu Princess Die ei ollut ylienergistä tanssipoppia, vaan kaunis balladi.

Toisin kuin useimmat supertähdet, Lady Gaga laskeutui show’ssaan useaan otteeseen ”yleisönsä tasolle”. Hän esimerkiksi istahti lavan reunalle ja otti vastaan fanien eturivistä heittämää tavaraa.
Syliinsä lentäneestä lompakosta hän nappasi luottokortin, sujautti sen biker-liiviensä taskuun ja totesi lähtevänsä shoppailemaan, purskahtaakseen hetkeä myöhemmin meikit valuen hysteeriseen huutoon: ”en minä teidän rahojanne tarvitse, haluan vain sielunne ja rakkautenne!”
Oltiin roolimallin ja brändinrakennuksen ytimessä: mene yleisösi luokse, älä korota itseäsi tunnistamattomaksi.

Muotifriikeille show tarjosi sellaisen lastin silmäkarkkia, että sulateltavaa riittäisi vaikka show olisi esitetty mykkänä. Gagalla olisi halutessaan mahdollisuus ponkaista yhden konsertin aikana vaikka parinkin paikallisen suunnittelijan ura lentoon pelkästään vilahtamalla näiden vaatteissa, mutta tiettävästi Born This Way -kiertueella tähden päällä on nähty lähinnä Giorgio Armanin luomuksia.
Nämä olivatkin mielikuvituksellisuudessaan aivan omaa luokkaansa: Bloody Mary -kappaleen aikana Gaga näytti avaruudesta tipahtaneelta, haute coutureen kätkeytyneeltä mutantilta, Government Hookerissa jättimäiseltä hyönteiseltä.

Olisi kiinnostavaa nähdä, kuinka Stefani Germanotta pärjäisi konserttiolosuhteissa ilman ylenpalttisesti annosteltua seksuaalista provosointia. Ajautuisiko tuote nimeltä Lady Gaga identiteettikriisiin?
Todennäköisesti ei, sillä pelkästään musiikillisissa lahjoissa ja näyttelijänkyvyissä Gagalla löytyy vaikka muille jakaa. Koska hän on kohta vetänyt parin vuoden välein kaksi maailmankiertuetta pohjimmiltaan samanhenkisellä kuvastolla ja suuruudenhulluudella, kysymys kuuluu: mitä seuraavaksi?
Kolmas yhtä pompöösi ja alleviivaavan provokatorinen maailmankiertue olisi itsensä toistamista ja alkaisi hapertaa Gaga-mielikuvitushahmon tehoa ja tenhoa.

Hehkuvien ristien keskellä Electric Chapel -kappaleen aikana bändin kanssa esitetty rokkituokio osoitti, että Gagalle voisi olla luontevaa tehdä rockbändi-kiertue. Hänen tapauksessaan se ei olisi vanhoillista vaan yllättävää, ja kaikkien rooli- ja lavasteleikkien jälkeen myös aidosti rohkea veto. Mutta ennen kaikkea se olisi jotain, mihin Madonna tuskin koskaan rohkenisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti