Sivut

torstai 4. marraskuuta 2010

The Fame Ball konserttiarvostelu Helsingin Sanomissa

Lady Gaga on uuden ajan pop-prinsessa

Laulajassa on aineksia vaikka Madonnan valtikanperijäksi

Julkaistu: 30.7.2009 lehdessä osastolla Kulttuuri
Timo Jaakonaho/Lehtikuva
Lady Gaga muutti pönäkän konserttisalin diskoksi.
Lady Gaga muutti pönäkän konserttisalin diskoksi.

Ensin olivat Madonna ja Cyndi Lauper, sitten Britney Spears ja Christina Aguilera, ja nyt tämä Stefani Joanne Germanotta eli Lady Gaga.
Onko Lady Gaga tosissaan, vai viekö entinen performanssitaiteilija vain edeltäjiensä kiistellyn imagon niin pitkälle, että siitä tulee jo parodiaa?
Vaikea sanoa.
Kulttuuritalon konsertissaan, tai show on kyllä parempi sana, Gagan lukuisat vaikutteet olivat selvästi esillä.
Madonnan lisäksi hän lainailee imagoonsa sävyjä muun muassa Gwen Stefanilta, David Bowielta, Freddie Mercurylta ja Cheriltä.
Jälkimmäisestä muistuttavat etenkin Gagan mielikuvitukselliset esiintymisasut sekä oman seksikkyyden korostaminen.

Gagan musiikki on lievästi 1980-lukuhenkistä tanssipoppia, energistä mutta tyhjää - tai sitten virne suupielessä tuotettua lempeää parodiaa. Ehkä Lady Gagan ensimmäisen hitin nimi kuvaa musiikkia parhaiten: Just Dance.
Gagan show on kokonaisvaltainen tuote, jossa livemusiikki yhdistyy taustanauhoihin ja videokuvaan. Gaga antaa itsestään kuvan sekä asemastaan tietoisena maailmantähtenä että vasta tähteyteen kurkottavana naapurintyttönä, joka haluaa pitää läheiset suhteet faneihinsa.
Hän korostaa sitä, että haluaa kaikkien kuuntelijoidensakin tuntevan itsensä tähdeksi, hellivän suuria unelmia itsestään ja sitten toteuttavan nämä unelmat.
Näin Lady Gaga sanoi kesäkuussa Rolling Stone -lehdessä ja nyt myös Kulttuuritalon lavalla.

Läheiset Gagan ja fanien välit kyllä ovat, Suomessakin. Loppuunmyytyyn Kulttuuritaloon oli ahtautunut 1700 fania, joiden keski-ikä tuntui olevan noin kuusitoista.
He arvostivat ehdoitta Lady Gagan keimailua, jutustelua ja poseerausta, musiikista puhumattakaan. Samalla muodostui varsin mainio tunnelma, joka teki hieman pönäkästä konserttisalista puoleksitoista tunniksi hikisen diskon.
Lady Gagan musiikki on vetävää tanssipoppia, jossa lauletaan diskosta, seksistä, pojista ja pettämisestä. The Fame -albumilta tutun tanssipopin osuus vedettiin show'ssa läpi energisesti ja nopeasti.
Levyllä hieman mekaanisilta kuulostavat kappaleet Lady Gaga esitti kolmen tanssijan avittamana lämpimämmin ja myös riehakkaammin.

Meno tasaantui kun Gaga esitti pianolla ja taustabändin säestyksellä balladiversiot kappaleista Brown Eyes ja Poker Face, joka tosin lopuillaan kääntyi tanssiversioksi. Näissä versioissa viimeistään kuuli, että tämä nainen osaa laulaa.
Samassa osuudessa kuultiin myös hauska tarina siitä, millaista on esiintyä newyorkilaisen homoklubin liukkaalla lavalla, kun lämmittelijänä on häärinyt itsensä öljynnyt alaston tanssiryhmä.
Omassa leikittelevässä postmodernismissaan Lady Gaga on täydellinen 2000-luvun pop-prinsessa, erinomainen esiintyjä ja laulajana aivan toista luokkaa kuin joku Britney, mutta Madonnan asemaan hänellä on vielä matkaa.
Tosin Lady Gaga on 23, ja Madonna 50. Nuoruutta uhkuvan pop-kuningattaren valtikka voi vaihtua piankin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti